PÁXINA DE MERÉ


Bienveníos a la páxina del pueblín. Pa los que sois d’ellí, munches de les coses qu’apaecen nella yá les conocéis, pero va sirvir d’alcordanza, sobre manera pa tolos que tán lloñe y tienen señaldá pol contactu colos sos oríxenes.
Pa los visitantes que nun lu conozan, tengo enfotu en que seya un mou de dalu a conocer un poco y que s’animen a visitanos.
Espero que perdonéis los seguros errores o fallos que va haber nesta páxina.
Espero dir solucionándolos pasín ente pasu cola vuestra ayuda.
Podéis collaborar na actualización d’esta páxina mandándome tou tipu de noticies, comentarios, suxerencies, semeyes, etc. a la mio dirección de corréu tragamillas@marca.es , o calcando nel gif d’abaxo col mio nome.
Un saludu pa toos.

HISTORIA.

La parroquia de Meré tien bien poca historia. La so práctica incomunicación col restu del mundu hasta finales del sieglu XIX, convierte prácticamente la so historia en prehistoria.

Vida primitiva d’esclavos más que d’homes llibres, al serviciu d’unos pocos señores que poseíen la cásique totalidá de la tierra y del ganáu, contrataos en réxime d’arrendamientu y de "comuña", el más abusivu de tolos los contratos llegales; y controlaben asina al pueblu políticamente, como si falare "el Dios del cielu", según la gráfica espresión popular.

La primer anuncia histórica que s’atopa ye del añu 1568, cuando los vecinos de Meré tuvieron un pleitu cola Malatería de Santa María Madalena d’Ardisana "pola posesión de la tierra".

Nun blincu de dos sieglos y mediu llegamos dempués a febreru del añu 1810, na Guerra de la Independencia, cuando un grupu de guerrilleros, dirixíos pol teniente Noriega y l’alférez don José Balmori, sorprendieren, nel desfiladeru del Ríu Las Cabras, a un convoi francés unviáu dende Llanes por Aubrill pa soxulgalos, recibiérenlu con piedres enormes y disparos de fusil, y llograren facese col desfiladeru faciendo tornar al enemigu pa la parroquia d’Ardisana. Nun me paez que puea achacáse-y a la imaxinación el suponer que d’ente aquellos guerrilleros s’alcontraría un bon númberu de merenchos, como los meyores conocedores que yeren del terrén pa orientar a los xefes y conducilos a les cumales del Tornu y de Las Canales, nes
que taríen allugaos na batalla. Por dalgo escribía’l xeneral Bonnet que "nun hai un vecín nin siquier que tea na so casa: anden pel monte y armaos".

Pasamos lluéu a 1860, onde según Ángel Pola nel so llibru "Papeles Viejos", un llobu mordió a 15 persones en Meré, y por cuenta d’ello’l Gobiernu de so Maxestá tuvo que soltar 7.000 mrvs. y 1200 l’Ayuntamientu, y amás el Gobiernu remitió con oficiu del 11 de mayu d’esi mesmu añu, dos caxes de polvos del pastor Alfonso que debíen ser dalgo asemeyao a los consabíos de la madre Celestina.

Cola apertura de la carretera qu’axunta Posada de Llanes con Onís y Cabrales l’añu 1885, y que traviesa la parroquia de punta a punta, medró la so actividá económica, coincidiendo tamién peles mesmes feches cola fundación de la parroquia, en 1891. Hasta entós los tres pueblos de Meré formaben parte de la vecina parroquia d’Ardisana.
Recuerden los vieyos como una cosa sensacional na vida de la parroquia l’eclipse total de sol que tuvo llugar el trenta d’agostu de 1905, a les tres y media la tarde, colos consiguientes y lóxicos episodios de pánicu ente la xente.

El momentu históricu de más importancia na vida de la parroquia foi ensin dulda la última Guerra Civil, na que tuvo asitiáu en Meré per dalgún tiempu un Cuartel Xeneral del mandu republicanu, lo que tuvo como consecuencia un gran movimientu de tropes, y los lóxicos bombardeos per parte de les fuerces nacionales sobre’l pueblu y la so redolada, en particular sobre la Vega Íbeu, pasu obligáu del exércitu republicanu en retirada, y la quema de les meyores cases del pueblu per parte de les fuercies republicanes na so fuxida la nueche primero de la so salida. Na Vega d’Íbeu puen vese entá furacones fechos poles bombes, y pasiando per aquellos montes nun ye raro alcontrar casquiellos d’ametralladora o fusil.

Otros momentos históricos pa la parroquia fueron -dempués de l’apertura de la carretera- los de la instalación de la lluminaria llétrico, nel añu 1924, y les del agua y la comunicación telefónica, en 1968 y1969 respectivamente.

VIDA ECONÓMICA.- La miseria dominaba de vieyo na parróquia, tanto polos rudimentarios métodos de trabayu, como, sobre manera, por tar la propiedá en manes d’unos pocos señores.
El trabayar ruinucos pedazos de tierra, espardíos pel monte, en réxime d’arrendamientu, y con ganáu en "comuña", ensin nada propio, yera l’estremu de la miseria. Yera dexase morrer, sobre too en casu d’enfermedá. Por ello la mortalidá yera desaxerao.
La única solución pa ser a sobrevivir yera la emigración temporal de tolos homes, dende los cinco o seis años, nos meses de branu, de primeros de mayu hasta payares, a la busca del trabayu de les xeres, dientro y fuera de la provincia, pa poder ganar quince duros pola temporada al entamu del sieglu pasáu, y asina pagar les deudes contrayíes pel iviernu nes tiendes del pueblu o colos usureros de turnu. El trabayu nes teyeres suponía tremendos sufrimientos y privaciones.
Más tarde cola pequeña revalorización de la lleche y del ganáu y cola emigración sobre too, camudó non poco la fisonomía económica de la parroquia, desterrando la miseria pero non la probitú de munchos. La mayoría yeren yá propietarios de les tierres, y toos del ganáu suyo.
N’actualidá, la economía nun ye solo ganadera, yá qu’esisten na parroquia un par d’empreses dedicaes a la construcción o a la producción de materiales pa la mesma, y otra dedicada a la producción d’áridos colos que ta construyéndose l’Autovía del Cantábricu al so pasu pel conceyu.
También esisten, rellacionaos col turismu, dellos negocios d’hostelería y agospiamientu rural.

LA GANADERÍA.- Hasta hai bien pocos años, la principal riqueza de la parroquia yera la ganadería. Los vecinos de Meré, El Cuetu y El Ceu yeren casi toos ganaderos. Había recielles grandes d’oveyes y dalgunes de cabres, y pocos yeren los vecinos que nun teníen la so reciella, pequeña o grande. Anguaño desapaecieren casi dafechu, y nun queden más que dos o tres recielles d’oveyes.
Nunes cuantes décades dedicáronse a la cría de ganáu vacuno selecto, sobre manera de producción llechera, dexando a un llau’l ganáu vacuno del país, de baxa producción llechera y de pocu rendimientu de carne.
Sacábase bon beneficiu de la lleche, como tamién de la cría de xatos y de les transaciones col ganáu mayor pal que miraben por ameyorar d’añu en añu pa sacar d’ello la mayor ventaya posible.
El ganáu yera, entós, casi esclusivamente, la única fonte d’ingresos monetarios, porque nel cultivu de la tierra , polo xeneral, semábase pa la familia. Dalgunos, sicasí, sacaben daqué tamién de la venta de patates y fabes, asina como de la fruta: mazanes, cereces, castañes y nueces preferentemente, que ye lo que más abondaba na parroquia.
Anguaño, el ganáu de lleche desapaeció casi dafechu y nun queden más que tres o cuatro vecinos que se dediquen a ello. En cambiu, resurdió otra vuelta’l ganáu pa la producción de carne de races autóctones por cuenta del aumentu del preciu d’ello y les ayudes pa esta mena de ganadería. De toles maneres, son pocos los vecinos que se dediquen a la ganadería, por cuenta del avieyamientu de la población y del despoblamientu de la parroquia, yá que la mayoría de los mozos marchen a la busca d’otros trabayos, y al poco rendimientu económicu que s’obtién en comparanza col gran trabayu qu’ello supón.


AGRICULTURA.- Rellacionada cola importancia del ganáu pa la economía de la parroquia taba la esplotación de los praos, que yera la so principal riqueza agrícola. Tamién, y col mesmu fin, cultivabénse intensamente’l forraxe, sobre manera’l "vallicu", que proporcionaba comida fresco tol añu, col consiguiente beneficiu pa la producción llechera.
Cultivábense asina mesmo les patates, les fabes y el maíz. Toles tierres de la "ería" cultivábense y siempre había vecinos faciendo dalgún llabor nelles.
Había gran bayura d’árboles frutales, sobre too pumares, (de los que se sacaben frutos pa facer sidra nos munchos llagares qu’había), y cerezales como frutos carnosos, y castañales, nozales y ablanes, como frutos secos.
Anguaño, son munchos los praos que nun s’esploten y que por cuenta d’ello tán enllenándose de rozu, sobre manera los de los praos altos, los de difícil accesu y los de grandor pequeñu. Na "ería" yá nun se cultiven toles tierres y ye raro ver a dalguién trabayando nella.
Los frutales van perdiéndose, porque nun se planten nuevos y los vieyos van acabando, quitante les pumares, que por cuenta de la demanda de mazana pa la producción de sidra a nivel industrial, van reponiéndose los vieyos yá incluso plantando nuevos.


LA MADERA.- La gran bayura forestal d’otros tiempos en nozales, carbayos y castañales desapaeció, en gran parte por mor de lo muncho que se cortó nos años de la preguerra y la posguerra, ensin que hubiere naide que s’interesare por repoblar los enormes montes, y tamién poles enfermedaes, sobre manera nes castañales.

INDUSTRIA.- Al entamu de la década de los cincuenta hubo n’esplotación una mina de cobre n’El Ceu, que s’abandonó al pocu tiempu por dificultaes estraeconómiques.
Tamién esistíen cuatro molinos d’agua a lo llargo del ríu Las Cabras, que se dedicaben a la multuración de la fariña de maíz, de los que solo ta en funcionamientu’l de la Güera.
Anguaño hai n’esplotación una cantera de piedra en saliendo del pueblu que aprovecha piedra que estrái en H.abariegu y tamién piedra trayío d’otros llugares d’España, pa la construcción.
Tamién esiste una cantera d’áridos en Cosagra, a dos kilómetros de Meré, d’onde s’abastez, ente otres obres, a la construcción de l’Autovía del Cantábricu.
Por últimu, esiste una tercer industria dedicada a trabayar el mármole, dientro del mesmu pueblu, n’El Valle.


ARTESANÍA:-Yeren dellos los vecinos dedicaos a una artesanía práctica, que fabricaben “paxos” (cestones feches con vares d’ablanal), praderes (rastriellos de madera) y otros preseos caseros como colleres, collares, corvos, etc.
Tamién un vecín trabayaba na fabricación de piedres de molín y piedres d’afilar guadañes, y na reparación de molinos.
N’actualidá ye escasu esti tipu d’actividá.


RELIXOSIDÁ.- Preba de la so vieya relixosidá son los cinco metros de cultu qu’esistíen nuna parroquia tan pequeñina: la ilesia a Santa Euxenia, y les ermites a San Sebastián y a San Miguel, en dellos barrios de Meré. Tamién taben les capilles de San Fernando n’El Ceu y la de Santa Isabel n’El Cuetu. Toes elles desapareieron güei esceuto la que ye dende’l sieglu XIX la ilesia parroquial.

DELLES COSTUMES

LA XUNTA: Cuando yera necesario, y los domingos dempués de Misa, si nun había otra xera urxente, tocábase a “conceyu” con una campana que yera parte d’una bomba -distinta a les de les ilesies- y que taba allugada ente dos postes nun requexu del pueblu dende qu’ún de los sos párrocos prohibió emplegala pa ello como represalia pa los que nun diben a misa y taben dempués na xunta. Aconceyábense tolos vecinos sola solombra d’una tilarona -La Tilar- arguyu del pueblu, que ta na plaza principal, xunto a la ilesia, y dende ellí trataben los asuntos del bien común y comunicábense les órdenes del Alcalde Presidente del Ayuntamientu de Llanes.


CAMINOS: Un día a la selmana (delles vegaes los xueves del iviernu, delles los sábados) a primeres hores de la mañana, tocábase la campana del pueblu y aconceyábense los vecinos pa dir a iguar xuntos los caminos de la parroquia. Dicíase-yos a caún una xera, o “prestación”, según la so edá y los medios de trabayu que teníen, como la pareya de gües o vaques, pa ayudar nel acarretu de los preseos. Tenía que dir ún de casa en casa, menos los vieyos y les muyeres. El que nun podía dir tenía que pagar una multina en metálicu o facer otru día’l doble de trabayu.

LA MATANZA: La matanza’l gochu yera una folixa pa la familia y les amistaes. Los homes qu’interveníen pa echa-y un gabitu al matachín a matar y escuartizar, y les muyeres que se xuníen al ama casa, xuntábense en comiendo o en cenando per tolo alto, y duraba la folixa hasta bien tarde. La comida principal nómase “sopa” porque’l so platu fuerte faise col fígadu del gochu y sopes de pan.

Ye asina:

“H.azse a primeros de diciembre. De siempre cada vecín mata’l so cochu cola ayuda de los vecinos y allegaos. Pa matalu necesítense unos cuantos homes pa tener polas patas y pol rabu, tamién vien el matador o matachín, y una muyer pa recoyer la sangre.
Lo primero préndese’l cochu con un ganchu de h.ierru pela papada. Túmbanlu nel bancu y allí’l matador lu cora. La muyer tien pola batea onde recueye la sangre y regüélvelu pa que nun s’apanale.
Dempués de muertu chamúscase con h.elechu, rozu, ocalitu o paya y con unos h.orcadinos se corre’l quemu. Llueu llávase con agua h.irviendo y ráspase con cuchillos y con teyones. Cuando ta yá llimpiu ábrese pa sacar el vientre y llueu desentrellízase, qu’é separar la grasa de las tripas; entós cuélgase d’una viga.
De la mantellina sepárase un cachu pa h.acer la morciella; l’otri cachu de la mantellina échase a la sopa de h.ígadu pa que te más suavina. El vientre llévase al ríu pa llavalu y h.acer llueu los chorizos que se-y meten nel vientre. Cola parte más gorda se h.acen las morciellas que llevan grasa, sangre, entrelliz, sal y cebolla, too ello nun duernu o meh.or nuna duerna de madera.
Entós é cuando se h.az la sopa de h.ígadu, qu’é pan, h.ígadu del cochu, pimentón picante y pimientu; pa acompangalu borona de llar. Como postre, quesu podre. Al día siguiente escuártase’l cochu; escuéyese la grasa de la carne. La grasa pícase en cachos y ponse a desh.acer con calor pa que sale l’untu, a esti se-y echan mazanas pardas. La carne pícase pa los chorizos, adóbase con ayu, sal y pimientu, y déxase en adobu un día. Al día siguiente, embútanse los chorizos. Estos se cuelgan y s’ah.umen pa que sequen.
Dempués d’escuartáu’l cochu, quedan los xamones, los brazuelos, las tablas, la papada, los piques. Too esto métese a salar nun duernu. El llombu adóbase y cuélgase a secar.
De lo que queda de la untaza, dempués d’estruyala pa sacar l’untu, nómanse turruyos”.

LA ESCAPULLA: Otro tanto se pue dicir, empero más pequeñino, de los alderiques cellebraos al entamu l’iviernu pa escapullar ye dicir, pa quitar les fueyes que cubren la panoya del maíz (xera propia de les muyeres), y enrestrar, ye dicir, preparar les riestres y colgales (xera propia de los homes). Llueu ofrézse la garulla, verdaderes comides, que duren, como nes matances, hasta bien de nueche.

Ye asina:

“Si’l maíz una vez coyíu permanez munchu tiempu nuna pila, cuez colo que suda y púdrese. Necesita escapullase pronto. Poro precísase la collaboración de dellos vecinos pa facer la escapulla. Al atardecer, aconséyanse na casa vecinos y amigos (sobre too los mozos), con una invitación que-yos dieran enantes.
Las muyeres van abriendo la “purreta de las panoyas”. Dempués cuelgan éstas nos horros o corredores.
Durante la xera, cántase y cuéntanse historias y cosadiellas.
Cuando aparez una panoya collorada, dizse que “yá salio’l rei” y la moza que la alcontró tien de besar a caún de los mozos. Pa evitalo munchas veces escuéndese.
A veces sal una panoya con varios tucos. Ye nomada “la mano del semador”. En finando’l trabayu (que pue durar varias nueches), faise la garulla, regalu de sidra, aguardiente, castañas, mazanas… de los dueños de la casa a los escapulladores.”


LOS VELORIOS: Cuando morría daquién del pueblu, diben los vecinos a dar el pésame y facer compaña a los familiares del difuntu día y nueche (de día diben sobre too les muyeres, y de nueche los homes) hasta la hora l’entierru, y rezaben el rosariu tol tiempu cuando había daquién que supiere dirixilos. Tamién había la costume, güei yá non, de llevar un sofitu económicu, “la oferta”, pa los gastos del funeral y del entierru.


CON RELLACIÓN A LOS ANIMALES: Cuando una vaca paría los vecinos más cercanos diben a cualquier hora del día o de la nueche a ayudar al dueñu. Cuando un vecín perdía un animal por tar malu o por accidente, facíase una colecta pa compensa-y la perda, y si yera por accidente se-y ayudába mercándo la so carne.
El que mataba un raposu o lu coyía col cepu, diba una a una per toles cases del pueblu pa enseñar el so trofeu, vivu o muertu, en cada casu, y pa que-y dieren un donativu como recompensa.


BRANU NOS PUERTOS: Delles families llevaben el so ganáu a los Puertos de los Picos d’Europa en llegando abril o mayu, según el tiempu que ficiere, y nun tornaben hasta la primera gran nevaona, que solía ser a lo cabero de xunetu o d’agostu pa dir a yerba.
Otros sólo llevaben les oveyes y dexábenles ehí soles, y acudíen a veles a vegaes, sobre too, los díes de fiesta, por si faltaba dalguna. Son persorprendentes les caminates que facíen pa llegar allí, buscales y cuntales, y pa siguir buscando nel casu de que faltare dalguna, y casi siempre facíase esto nun día. Entrambes costumes fueron decayendo a dulces y güei yá nun va nadie a los Puertos.


LA COMUÑA: Yera un contratu que consistía no que se cita darréu: El dueñu prestaba una vaca al comuneru dempués d’apreciala. Si se vendía una cría, del tiempu que fuera, o se podía quedar el comuneru cola mitá del so valor, dempués d’entrega-y la otra mitá al dueñu, o podía dir restando del preciu en que fue valorada la res (“el principal”) hasta entregar tol preciu del animal. Pero lo raro del contratu ye que, dempués d’entredar tol valor de la vaca, entovía l’amu tenía drechu a la mitá más; y si se perdía la res, perdíase pal comuneru, y tenía que entrega-y tol so valor al amu. Si se perdía un rebañu entero, como pasó a dalgunos na guerra civil, el comuneru tenía que responder de too.


AMAGÜESTU: Nesi día ásense castañes nun tambor (cilindru metálicu con furacos pa qu’entre la calor, con un asa pa colgalu con una “cremallera” o cadena, y un exe col que xiralu tol ratu pa que tean bien asaes y nun se quemen les castañes).